Day 19 - jenis manusia yang menarik perhatian anda
Assalamualaikum.
I’m here again.
I’m going to sleep after this, so I got to finish
this fast.
Jenis manusia yang emnarik perhatian saya.
It’s a lot.
Banyak sangat sampai tak tersenarai.
I’m a shop-a-holic. A good one at that.
I’m a reader.
And I’m a writer.
And most importantly, I’m a girl going to
be a lady.
So, the way I see people is actually a
little different from others.
I judge a person by how they speak.
I judge a person by how they sit.
I judge a person by how they smile.
I judge a person by how they walk.
I judge a person by how they look around.
I judge a person by how they eat.
And most importantly, I judge a people by
how they write.
It’s something beyond what people are
thinking about.
It’s call judge a book by how they impress
you.
I judge a novel by
1) The colour
2) The illustration
3) The title
4) The writer’s name
5) The one sentence that write in front
6) The name of the hero and heroine
And lastly, the synopsis.
Ikut turutan dari 1 hingga 6.
And that’s why I am a CHOOSY reader.
So,
this is also how I judge people.
People that will always attract my
attention are...
Firstly
: People who smokes in public.
Why?
Sebab mereka ini orang yang tak ada adab.
Aku mesti akan fikir, mesti mak dengan ayah dia ajaq macam lain, dia buat macam
lain. Yalah, takkan pulak mak ayah dia nak ajaq : “Along, nanti dah besaq,
sampai kat kedai makan, lepas makan tu, tak payahlah tengok kiri kanan, ada
makanan ka, ada baby ka, ada orang tengah makan ka, bukak ja kotak rokok lepas
tu, hisap.”
Kalau ada pun, bapak dia tak ajaq, bapak
dia buat ja. Anaknya meniru. Itu pun fail jugak. Takkanlah mak ayah dia nak
ajaq. “Kalau Along Nampak ayah atau mak buat salah, tirulah!”
Be reallah, takkan mak ayah nak cakap macam
tu, kan? Tak taulah kalau ada, kan. Kalau ada pun, minority, kot.
Second : Orang dekat Supermarket.
Aku suka tengok orang yang dah ada family,
jalan ramai2... Rasa syahdu jek kalau jalan2 kat supermarket sorang2. Huhu.
Aku suka gak tengok ‘couple2’ yang jalan
pegang2 tangan tu. Aku akan wonder2... dah kawen ke belum, kak?
Aku suka gak tengok husband and wife yang
ada anak2... Aku selalu macam wonder, macam mana depa boleh dukung anak depa,
jaga tanpa hilang and shopping at the same time? Sebab aku jaga sorang anak
sedara kat shopping complex, kena ada dua orang. Sorang beli-belah, sorang
tolong jaga ja anak si kecil itu.
Aku suka jugak tengok orang yang jaga kedai
tu. Setiap kali ada customer masuk, depa akan senyum and layan ja.
Aku suka gak tengok kerenah pelanggan yang
macam2 tu. Sampai naik pening pelayan tu nak melayan.
Third : Orang dekat kedai buku
Aku suka sebab aku pun satu spesis jugak.
Bagaimana kami boleh duudk dalam kedai buku tu selama 1 jam lebih? Hah, jadikan
hbi anda membaca, and you’ll know how it feel. Heavenly great!
Then, orang selalu Tanya, macam mana boleh
judge orang dengan cara depa cakap, makan, duduk, jalan, senyum, tengok dan
tulis?
Well, I’m just 20. So aku tak jumpak ramai
orang. I judge by how people around me act. And by reading of course. Tapi, tak semestinya semua judge aku betul
pun.
Aku boleh agaklah separuh, but we’ll never
know inside, right?
Well, macam mana aku buat tu, aku pun tak
tahu. Natural gift kot. Haha... Tapi, aku tak adalah cakap dengan orang. Sebab
depa akan cakap balik : How do you know?
So, aku judge a sorang2. Kalau betul,
betullah... kalau salah, salahlah. Who cares? It’s only between me and myself,
right?
So, setiap daripada itu, kita jadikan
cermin pada kita sendiri. Kalau buruk impressionnya, kita tengoklah balik diri
kita. Tak semua orang judge benda yang sama pada kita. Every people judge is
not the same. But the thing you should know, what impression they have on you
is actually exist in you. Bezanya hanyalah, itu adalah personality anda yang
sebenar ataupun tersembunyi. People may say you are hypocrite, nosy,
hardworking, or arrogant. And think it back. It exists. Because every human
being have all the good and bad characteristic of human being. Cuma jelas atau
tidak sahaja yang akan membezakannya.
Anyway, I’m just a writer, maybe a bad one
at that. I’m a choosy reader and I will appreciate everything that I read
voluntarily. Tak percaya? Well, aku boleh cerita 80% benda yang aku baca kalau
aku baca tanpa paksaan. But when it comes to facts and things that I’m forced
to read, e.g. for exams, I’m fail. Seriously...
So, aku pun tak tahu how I managed to get
B+ for my Bio and Physics when I’m not fully understand what am I reading
actually. But thanks to ALLAH, everything is fine.
Anyways, aku ni macam lalang. Tak pernah
ada pendirian yang teguh. Tapi, bila aku ada satu pendirian, I will work my
life out for that. Aku tak ada cita-cita yang betul. Sekarang ni, aku tak ada jalan
yang lurus lagi. Aku masuk ja mana-mana simpang yang ada di hadapan aku. I just
follow the flow without complicating my life anymore.
I see, I learn and I experience. And I
enjoyed it. I don’t study and do, Because I don’t like it that way. Apa-apa
pun, aku Cuma harap landasan yang aku pilih ni tak lari dari jalan yang benar,
I just hope for one thing. Mardhatillah. Niatkan semuanya kerana ALLAH. Kalau
rasa tak boleh buat utuk diri sendiri, ingatlah, orang yang paling berharap
sekali pada apa yang kita lakukan. Our PARENTS. They just want the best for us.
Study and learn adalah dua perkataan yang
membawa maksud yang berbeza. Do and experience pun tak sama. Sebab banyak orang
study without seeing what they are studying. And they will just pass their
trials whether it is ordinary or with flying colours. Learning and experiences
will not guarantee you a pass in your way, but it will guarantee a lesson that
will be valuable thorough their life.
Anyway, I am a writer and a daydreamer, so
I have a lot of impossible thinking out of my brain. So, it doesn’t matter
whether you would like to read or listen to what I say because maybe it is
somewhat complicated. That’s why I never reveal the real truth as you’ll maybe
not understand it. I am Mat Jenin. But I don’t fall from the coconut tree YET.
Let just hope I will reach the coconut and go down back safely. And I tried my
best doing that now. Ameen.
So people, I wish you all a good day and
full of blessings. Semoga kekal dalam rahmat-Nya. Ameen.
See ya later then (sebab entry ni dah makin
menyimpang).
Wassalam.
Comments